Drifting

264363_450919604951195_1410834704_n
541191_450919948284494_1306500646_n
76243_450919458284543_1160176505_n
IMG_6455

Drifting er den absolutt raskest voksende motorsportgren i Norge. Den første NM-medalje i  Drifting ble vunnet av en NMK Trøgstad fører. Klubben har per i dag ikke egnet bane for drifting-arrangement, men har flere ganger hatt grenen som oppvisning under andre arrangement.

Drifting er en kjøreteknikk hvor føreren lar bakhjulene sladde kontrollert, og bilen må motstyres rundt en trasè eller bane. Vanligvis blir kjørelinjen, som er designet av arrangørens løpsleder i samarbeid med fagdommere, laget ut fra en linje som gir den høyest hastighet og vinkel en bil er i stand til å beherske.

 

Kriterier for dømming i en konkurranse kan være:

A. HASTIGET
Hastighet er et ikke-subjektiv kriterie. Hastighet brukes ved å overvåke denne på en bestemt del av banen. Hver bane kan ha flere hastighetsområder, men bare ett område vil bli brukt i dømmingen .

B. VINKEL
Den maksimale driftevinkelen en sjåfør kan opprettholde og kontrollere gjennom den definerte linjen.

C. LINJE
Driftelinjen er definert som den ideelle linjen bilen må følge, og er merket med  indre ”clipping points”  og ytre ”clipping zones”. Den definerte linjen blir satt av arrangørens løpsleder i samarbeid med fagdommere under konkurransen på hver enkelt bane.

D. STIL/SHOW
Stil/show en den mest subjektive delen av førerens kjøring. Stil/show er akkurat hva det høres ut som : Førerens  helhetlige evne til å føre bilen gjennom de spesifikke bedømmelseskriteriene og vise seg frem på den mest personlige og individuelle måten. Dette er essensen av stil/show: Aggressiv kontraføring , nærhet til murer, ekstrem vinkel og ekstrem nærhet til lederbilen (twin-kjøring) er eksempel på hvordan personlige kjørestil kan bli vist frem .

 

(Kilde: Norges Bilsport Forbund)