Close this search box.
Gokartbanen
Ble bygget i 2002

OM NMK TRØGSTAD

NMK Trøgstad ble etablert i 1982 med bakgrunn i oppblomstringen av bilcrossaktiviteten. Gjennom årene har mange grener innen motorsport kommet til, og pr i dag har klubben aktive utøvere innenfor bilcross, rallycross, rally, dragracing, gokart, asfaltracing, drifting, shortcar, racing, super moto, motocross og enduro.

Klubben har «avlet» mestere i de fleste grener. Her kan nevnes europamester i dragbike, NM-mestere i flere rallycross klasser, NEZ-mester gjennom 8 år. Klubben har også flere profiler på adelskalenderen til NMK.

NMK Trøgstad eier Trøgstad Motorsenter hvor man finner bane for gokart, fasiliteter for 2-hjuls aktiviteter, og et klubbhus. Rallycross og bilcrossbane har vi på Momarken Bilbane, sammen med KNA og NAF.

Det første løpet på Momarken Bilbane ble arrangert i 1973, med profiler som Jackie Stewart m.fl. Vi har også arrangert EM i rallycross, og bilcrossløp med 350 deltagere. Vi arrangerte NMKs Landsfinale i 1998 og i 2017. I dag er det bilcrossarrangementet «Landskamp.no», NM i rallycross og diverse mindre løp som kjøres på banen.

Gokartbanen ble bygget i 2002, og nytt asfaltdekke ble lagt i 2016. Anlegget fremstår i dag som et flott, moderne anlegg med en gokartbane som er regnet som utfordrende og krevende. “Er man god på Trøgstad Motorsenter, er man god overalt!” er betegnelsen banen har fått av flere av våre utøvere. Dennis Hauger, Emil Heyerdahl og Thomas Bryntesson startet sine karrierer på Trøgstad Motorsenter, ivrig som få uansett vær. Gokartgruppa arrangerer vårt eget gokartløp “Big Prize”, samt avholdt “NMK Sommercup gokart” sist i 2018. Vi har bra med gokarter og kjøreutstyr som kan lånes av nye utøvere.

Vinteren 2019/20 åpnet vi eget Simracingsenter på Trøgstad Motorsenter. Så vidt vi vet den første klubben i Norge med dette.

En klassiker gjenoppstår i klubbens 40 driftsår. Nemlig Rally Trøgstad. Det blir gøy å igjen høre og se rallybiler i bygda vår.

MC har vi holdt på med i mange år. Alt fra iskjøring til jordekjøring. Vi hadde også en knattecrossbane på Trøgstad Motorsenter. Nå er det bygget en ny knattecrossbane og SuperMotard kjøres delvis på gokartbanen. Enduroløype er på vei til å etableres.

I Samarbeid med BUA-Trøgstad Frivilligsentral har vi i 3 år kjørt Sommerkjøreskole for barn og unge. For første gang i år så skal dette også tilrettelegges for folk med nedsatt funksjonsevne

Klubben har i alle år hatt et stort aktivitetsnivå og våre medlemmer har bemerket seg både på bane, og i organisasjonslivet. Vårt seneste prosjekt er en satsing på å inkludere funksjonshemmede i motorsportmiljøet.

NMK Trøgstad var tidlig ute med å samarbeide på tvers av organisasjoner, og dannet i 1992 Indre Østfold Motorsport, i samarbeid med NAF og KNA.

NMK Trøgstad drives etter NMKs og Norges Idrettsforbunds vedtekter, og vi har i dag ca 400 medlemmer. En stor andel er aktive, men også mange bistår klubben som funksjonærer. NMK Trøgstad gjennomfører egen funksjonæropplæring som sertifiserer disse, for å sikre trygghet i deres roller. Gjennom våre arrangement har vi høyt fokus på å ivareta våre funksjonærer på en best mulig måte, både for at de skal føle trygghet i rollen de går inn i, men også for å ta del i de sosiale sidene ved motorsportmiljøet. Klubben arrangerer bl.a. felles bespisning for alle funksjonærer og deltakere på fastsatte tidspunkt gjennom arrangementet for å sikre dette.